AYAT IKLAN TAK POWER?
.
5 CARA TULIS AYAT IKLAN ( Copywriting )...
.
Apa? Ramai tengok tapi tak beli? Ayat tak power? Bye-byelah jawabnya.. ramai buat silap bila andaikan dapat buat marketing saja dah boleh buat sales tapi sebenarnya kalau ayat tak power, apa pun tak boleh sebenarnya.
.
So bagi sesiapa yang selalu buat FB Ads/online marketing tapi asyik tak dapat sales, kali ni saya nak share sikit macamana nak buat ayat memancing yang GEMPAK punya:
.
.
Ini dia special saya kongsikan - - > 5 Teknik PANCING PELANGGAN Untuk MEMBELI!
.
.
1. Headline MANTOP
2. Perkenal Produk
3. Manfaat
4. Tawaran MANTOP
5. Call to ACTION
.
.
Haa kalau selama ni kita main hentam saja, silalah STOP sekarang dan fokus!
.
.
1. Headline MANTOP
.
Bahagian yang paling penting dalam copywriting adalah “headline”. Tujuannnya supaya menarik perhatian kepada bakal prospek/pelanggan kita.
.
Bagaimana nak buat “headline” yang MANTOP?
.
Jawapannya ialah dengan JAWAB persoalan yang bermain di fikiran bakal pelanggan.
.
Contoh :-
.
“Anda ada masalah panas baran?”
“ Anda ada masalah jerawat?”
“ Sukar mencari perfume yang tahan lama baunya?” Senang je kan?
.
Kalau tak faham lagi, bayangkan diri kita sebagai pembeli. Mesti ada soalan panas punyaa.
.
.
2. Memperkenalkan Produk
.
Lepas dah pancing pelanggan guna HEADLINE yang MANTOP, lepas tu intro dulu produk kita sebelum menjual. Tapi nak perkenalkan produk ni ada caranya:
.
“Memperkenalkan [PRODUK]” atau “[NAMA PRODUK] mampu [SELESAIKAN MASALAH]”
.
.
3. Terangkan manfaat sebelum menjual
.
Setelah produk diperkenalkan, terangkan pula apa kebaikan produk kita. Cara yang paling senang buat dalam bentuk bullet point :
.
5 kebaikan [PRODUK]
- Kebaikan 1
- Kebaikan 2
- Kebaikan 3
- Kebaikan 4
- Kebaikan 5
.
.
4. Tawaran MANTOP yang sukar ditolak
.
Part ini ramai yang fail, nak jual barang tapi offer tak power. Macamana orang tak lari? Ini cara nak bagi offer MANTOP, antaranya :-
.
HARGA ASAL
“ Harga asal untuk produk ini adalah berharga RM199”
.
5 CARA TULIS AYAT IKLAN ( Copywriting )...
.
Apa? Ramai tengok tapi tak beli? Ayat tak power? Bye-byelah jawabnya.. ramai buat silap bila andaikan dapat buat marketing saja dah boleh buat sales tapi sebenarnya kalau ayat tak power, apa pun tak boleh sebenarnya.
.
So bagi sesiapa yang selalu buat FB Ads/online marketing tapi asyik tak dapat sales, kali ni saya nak share sikit macamana nak buat ayat memancing yang GEMPAK punya:
.
.
Ini dia special saya kongsikan - - > 5 Teknik PANCING PELANGGAN Untuk MEMBELI!
.
.
1. Headline MANTOP
2. Perkenal Produk
3. Manfaat
4. Tawaran MANTOP
5. Call to ACTION
.
.
Haa kalau selama ni kita main hentam saja, silalah STOP sekarang dan fokus!
.
.
1. Headline MANTOP
.
Bahagian yang paling penting dalam copywriting adalah “headline”. Tujuannnya supaya menarik perhatian kepada bakal prospek/pelanggan kita.
.
Bagaimana nak buat “headline” yang MANTOP?
.
Jawapannya ialah dengan JAWAB persoalan yang bermain di fikiran bakal pelanggan.
.
Contoh :-
.
“Anda ada masalah panas baran?”
“ Anda ada masalah jerawat?”
“ Sukar mencari perfume yang tahan lama baunya?” Senang je kan?
.
Kalau tak faham lagi, bayangkan diri kita sebagai pembeli. Mesti ada soalan panas punyaa.
.
.
2. Memperkenalkan Produk
.
Lepas dah pancing pelanggan guna HEADLINE yang MANTOP, lepas tu intro dulu produk kita sebelum menjual. Tapi nak perkenalkan produk ni ada caranya:
.
“Memperkenalkan [PRODUK]” atau “[NAMA PRODUK] mampu [SELESAIKAN MASALAH]”
.
.
3. Terangkan manfaat sebelum menjual
.
Setelah produk diperkenalkan, terangkan pula apa kebaikan produk kita. Cara yang paling senang buat dalam bentuk bullet point :
.
5 kebaikan [PRODUK]
- Kebaikan 1
- Kebaikan 2
- Kebaikan 3
- Kebaikan 4
- Kebaikan 5
.
.
4. Tawaran MANTOP yang sukar ditolak
.
Part ini ramai yang fail, nak jual barang tapi offer tak power. Macamana orang tak lari? Ini cara nak bagi offer MANTOP, antaranya :-
.
HARGA ASAL
“ Harga asal untuk produk ini adalah berharga RM199”
HARGA POTONGAN
“ Tapi sempena promosi hujung tahun 2014, kami berikan potongan harga sebanyak 50%.”
.
FREE GIFT
“Setiap pembelian juga akan menerima free gift MISTERI bernilai RM100”.
.
.
5. Call to Action
.
Part ini sangat-sangat penting. Headline dah power! Tapi bahagian akhir CTA ( call to action) kurang jelas atau celaru, sebab tu asyik terlepas je pelanggan! Just make it simple, contohnya:
.
Jika berminat : “ Sila sms “AHO” ke No 012345678 untuk diskaun”.
Itu saja cara nak tulis post iklan.
“ Tapi sempena promosi hujung tahun 2014, kami berikan potongan harga sebanyak 50%.”
.
FREE GIFT
“Setiap pembelian juga akan menerima free gift MISTERI bernilai RM100”.
.
.
5. Call to Action
.
Part ini sangat-sangat penting. Headline dah power! Tapi bahagian akhir CTA ( call to action) kurang jelas atau celaru, sebab tu asyik terlepas je pelanggan! Just make it simple, contohnya:
.
Jika berminat : “ Sila sms “AHO” ke No 012345678 untuk diskaun”.
Itu saja cara nak tulis post iklan.
Comments
Post a Comment